Kriisiviestintä
Itsevarmuutta ja toimintakykyä, kun sitä eniten tarvitset
Kriisiviestintä on noussut esille nykyään yhä useammassa organisaatiossa. Kriisit voivat liittyä onnettomuuksiin, poikkeustilanteisiin tai vahingontekoihin, mutta organisaation toiminta ja menestys voivat vaarantua myös pienemmistä sytykkeistä kuten varomattomat lausunnot, asiakkaiden huono kohtelu tai sidosryhmien esille nostamat epäkohdat organisaation vastuullisuudesta. Yhteistä kaikille tilanteille ovat tilanteiden yllättävyys, mahdollisuus tilanteen nopeaan eskaloitumiseen ja hyvän viestinnän merkitys.
Constran kriisiviestintävalmennuksissa ja -simulaatioissa keskitytään antamaan toimivat keinot nopeisiin tilanteisiin: tunnistaa tilanteen viestinnälliset vaatimukset ja sudenkuopat, arvioida sopiva strategia ja viedä se käytäntöön.
Kriisiviestintävalmennukset ja -simulaatiot räätälöidään aina asiakkaan tilanteiden ja tarpeiden pohjalta.
Kriisiviestintävalmennus
Kriisiviestintävalmennuksessa keskitytään etenkin organisaatiolle potentiaalisten kriisitilanteiden käsittelyyn ja puhehenkilöiden haastatteluvalmiuksien parantamiseen. Valmennukset räätälöidään asiakkaalle tyypillisten kriisitilanteiden ympärille.
Osallistuja saa valmennuksessa
- Keskeiset opit kriisitilanteen viestinnälliseen arviointiin ja strategian luomiseen
- Työkalut kriisiviestinnän arviointiin ja mitoittamiseen
- Vahvat jäät® -metodi kriittisten kysymysten käsittelyyn
- Harjoitusta ja henkilökohtaista palautetta haastattelusta kriisitilanteessa
Kriisiviestintävalmennuksia on järjestetty muun muassa seuraavissa tilanteissa
- Valmistautuminen tulossa olevaan kriittiseen tilanteeseen
- Kokemattomien puhe- ja vastuuhenkilöiden haastatteluvalmiuksien parantaminen
- Kriisiryhmän yhteistoiminnan kirkastaminen
- Jännitteisellä toimialalla toimivan organisaation avainhenkilöiden sparraus
Kriisiviestintäsimulaatio
Kriisiviestintäsimulaatiot toimivat parhaiten kriisiviestinnän toimintaprosessien ja ohjeistusten toimivuuden testaamisessa, kriisiviestinnän resurssoinnin arvioinnissa sekä avainhenkilöiden toiminnan analysoinnissa (johtaminen, roolitus, vastuut, haastattelut, tiedotus, some-toiminta). Kriisiviestintäsimulaatiot toteutetaan aina asiakkaalle mahdollisten uhkatilanteiden pohjalta. Mukaan otetaan kaikki kriisiviestinnän kannalta keskeiset henkilöt. Simulaatioon on mahdollista ottaa mukaan myös ulkopuolisia, kriisiviestinnän kannalta tärkeitä sidosryhmiä. Simulaatioissa kriisiviestinnän avainhenkilöt pääsevät kokemaan, mitä kriisitilanteessa viestiminen vaatii.
Constra antaa harjoituksen jälkeen välittömän palautteen prosessien toimivuudesta ja annetuista lausunnoista. Constra tekee harjoituksen perusteella koosteraportin harjoituksessa esille nousevista olennaisimmista huomioista ja kehityskohteista.
Keskeisiä oppeja
- Tilannekuvan ja viestintästrategian muodostaminen kriisissä
- Sidosryhmien ja tärkeiden kumppanien huomiointi
- Some-toiminnan periaatteet
- Puhehenkilöiden rooli ja haastattelujen periaatteet
Asiakkaamme
Koulutustapahtuman suunnitteluprosessi
Aloitustapaaminen
Avainhenkilöiden perusvalmiudet median kanssa toimimiseen
Osallistujien kokemukset ja toiveet
Kerätään ennakkokyselyllä osallistujien kokemuksia ja toiveita koulutuksesta.
Palvelun räätälöinti
Muokataan koulutuksen sisältö, toteutustapa ja harjoitukset asiakkaan tavoitteiden sekä osallistujien kokemusten ja toiveiden pohjalta.
Ennakkotehtävä ja orientoituminen
Lähetetään osallistujille tarvittaessa ennakkotehtävä ja -materiaalia koulutuksen tehostamiseksi ja osallistujien orientoimiseksi.
Koulutustapahtuma
Annetaan opit, työkalut ja käytännön harjoitusta viestintätilanteisiin.
Palautteet ja itseoppiminen
Kerätään osallistujilta palautteet koulutuksesta ja sen koetusta hyödystä ja halutessa lähetetään materiaalia omatoimisen opiskelun tueksi.